dimarts, 18 de maig del 2010

Dues Françoise Cantuer?

En genealogia, el rigor és essencial, sobretot a l'hora de (re)comprovar les hipòtesis, teories i vincles familiars. Però tard o d'hora arribem a situacions en què, malgrat tot el nostre esforç, costa verificar els vincles. Pot ser per falta de dades o per ambigüetats o contradiccions en els documents, però aquests són els casos en què la temptació és pensar que no hi ha solució. Molts cops sí que n'hi ha. Però mentre la busquem és qüestió de valorar les possibilitats i no donar res per fet. I de vegades, tot plegat sembla reduir-se gairebé a un puzzle de lògica. A continuació tenim un d'aquests casos.

Un dels meus ancestres, Françoise Cantuer, va néixer a Teissières, la primera meitat del segle XVIII. Sempre he fixat la seva data de naixement en el 15 de maig de 1738 (com indica el document de baptisme). El problema és que a Teissières també hi va viure una altra Françoise Cantuer contemporània seva, nascuda el 1720.

Com saber quina de les dues és la meva? La resposta és: trobar el document notarial del seu matrimoni amb Louis Germain, on ha de dir els noms dels seus pares. Tan fàcil? Bé, vaig buscar aquest document a l'arxiu del Cantal i no el vaig trobar. No vol dir que no hi sigui, però sense saber a quin notari van anar és difícil. Per ara, doncs, em disposo a comparar les dades que sí que tinc. Potser em seran suficients per confirmar, descartar o posar en dubte els lligams d'aquesta branca de l'arbre. Per abreujar, anomenaré les dues Françoise F20 (la nascuda el 1720) i F38 (la nascuda el 1738). Comparem-les!

Dates vitals

  • F20 hauria tingut 8 anys més que Louis, s'hauria casat als 35 anys i hauria tingut un fill, (Pierre, *1771) als 51 anys i un altre, Antoine Comprestinie (*28-1-1777), als 57.
  • F38, en canvi, hauria estat 10 anys més jove més jove que Louis, s'hauria casat amb 16 anys (a punt de fer els 17) i hauria tingut fills entre els 17 i els 42.

    Malgrat casar-se tan jove, la segona possibilitat em sembla la més realista: un fill als 57 ja seria raríssim avui, però en aquella època voreja l'impossible. El fill en qüestió és Antoine Comprestinie, fill natural de pare homònim i de la Françoise vídua de Louis Germain. Aquest document no en deixa cap dubte:


    Relació entre les famílies

    • No he trobat cap document que demostri una relació entre la família d'F20 i la família Germain.
    • Sabem que Louis Germain coneixia bé la família de F38, perquè va fer de testimoni de la mort de Barthelemy Cantuer (pare de F38):



    Defunció desconeguda

    No he trobat l'acta de defunció de la "meva" François Cantuer, però sé que va morir entre 1795 (era viva quan es van casar Nicolas Germain i Jeanne Delpuech) i 1803 (ho confirma el document de defunció del seu fill Jean II, del dia 16 de Floréal de l'any 11 republicà (és a dir, 6 de maig de 1803):


    El que sí que he trobat és la defunció d'una Françoise Cantuer, el 1804 (2 Germinal de l'any 12). El document ens diu que aquesta Françoise (que com hem vist no pot ser la que busco) tenia 80 anys (una aproximacio òbvia), i situa, per tant el seu naixement el 1724: molt més a prop de 1720 que de 1738. 

    La interpretació que en faig, és que hi ha una Françoise Cantuer (1720-1804) amb qui no tinc cap relació aparent i una altra Françoise Cantuer (1738- c.1800) que es va casar amb Louis Germain i és, doncs, àvia sisena meva.

    Cert, no tinc el document que m'ho confirmi directament. Però després de combinar totes les pistes que he anat presentant, no em queda cap dubte que sóc descendent d'F38 i que Barthélemy Cantuer i Jeanne Lancelot van ser avis setens meus.